
In de groepen 1-2 wordt spelend geleerd bij verschillende thema’s door het jaar heen. Deze thema’s zijn onderdeel van de schoollijn voor wereldoriëntatie. Zo leren de kleuters spelenderwijs al veel woordenschat en begrippen. De activiteiten in de kring en het spel in de hoeken krijgen invulling vanuit het thema. In de ontdekhoek ontdekken leerlingen verschillende bouwstijlen. In de bouwhoek wordt de toren van Pisa nagebouwd. In de huis/winkelhoek wordt gerekend omdat het huis moet worden ingericht en in de winkel (bouwmarkt) materialen in de juiste hoeveelheden en maten moeten worden gekocht.
Voor de kinderen vanaf groep 3 begint de lesdag met een kwartier vrij lezen. Daarna staat een groot deel van de ochtend, tot ongeveer 11.30 uur, in het teken van de basisvakken rekenen, (technisch) lezen, spelling én het STA4Kidz aanbod op de sociaal-emotionele ontwikkeling & burgerschap. De basisvakken vragen om een vakdidactische aanpak, met directe instructie, begeleide inoefening en verwerking. Met arrangementen stemmen wij de instructie en het aanbod af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Rond tien uur hebben de kinderen een korte pauze voor een gezond tussendoortje en een kwartier om buiten te spelen. In het tweede deel van de ochtend worden naast de basisvakken ook de vakken aangeboden die minder goed te verbinden zijn aan het thematisch werken, zoals het technisch schrijven (handschrift), grammatica, de weektaak, verkeer, topografie en sport & bewegen.
Rond twaalf uur spelen de kinderen weer een kwartier buiten. Voor of na het buitenspelen eten de leerlingen hun lunch tijdens een lichte educatieve activiteit. Gedurende de dag integreren we vormen van bewegend leren in het leerproces. Het spelen en leren speelt zich af in het groepslokaal én op het leerplein. We zorgen voor een afwisseling tussen ‘stilzitten’ en bewegen.
Het tweede deel van de dag staat drie keer in de week in het teken van het thematisch onderwijs. Tijdens het thematisch onderwijs wordt wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs) aangeboden met Onderzoekend en Ontwerpend leren. De kinderen diepen bijvoorbeeld een thema uit over de Oudheid of over Duinen en Dijken. Deze thema’s komen drie keer in een schoolloopbaan voorbij. Passend bij het thema komen verschillende talentgebieden aan bod, zoals lezen, muziek, creatief, digitale geletterdheid en Engels.